tirsdag den 20. september 2011

Ler

Til vores sidste indkald fik vi alle udleveret en klump ler (5 kg). Hjemme kunne / skulle vi afprøve forskellige teknikker med ler, (rulleteknikken, pladeteknikken og kugleteknikken).
Hovedtema var at vi skulle lave noget, der ligner noget, som ikke er.
I første omgang var det slet ikke så nemt at finde på noget, men jeg besluttede mig for at lave en højhælet sko, som faktisk ikke er en højhælet sko, men et lille krus. For at fremstille skoen anvendte jeg kugleteknikken.



Efter flere forsøg fik jeg udarbejdet formen til min sko,





udhulet den og formet en hank.



Næste forsøg: Denne gang ville jeg lave et træ som ikke er et træ, men en beholder til et fyrfadslys.



Jeg startede igen med at lave en kugle, som jeg prøvede at forme til en ”træstamme”. Ligesom i mit første forsøg, blev jeg nødt til at begynde forfra flere gange, da det ikke er så let at få en jævn kant hele vejen rundt.



Dernæst udhulede jeg den og fik skåret et hul i bagsiden til fyrfadslyset.



Herefter formede jeg små ”pølser” og satte dem på. Disse skal forestille små grene. Da jeg havde sat mit træ til tørre, kom jeg desværre for sent i tanker om, at leret skrumper sammen når det tørrer. Fyrfadslyset har ikke plads nok at komme igennem hullet. (Men man kan jo bare tage et andet lys)

Jeg synes det er sjovt at arbejde med ler. Fordi jeg fandt så megen fordybelse i dette arbejde, prøvede jeg at fremstille en kop med en underkop. For at prøve en af de andre teknikker, forsøgte jeg at arbejde med pladeteknikken, men desværre kunne jeg ikke få leret op fra bordpladen uden at det gik i stykker. Derfor besluttede jeg mig for, at lave koppen og underkoppen igen med kugleteknikken.

Her er mine resultater:





Hullerne i underkoppen lavede jeg med en tandstikker.

Til sidst skulle jeg lige prøve at fremstille en lille figur, men denne gang med bind foran øjnene. Og det er så resultatet: min figur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar