tirsdag den 20. september 2011

Frilutsaktivitet

Friluftsliv er præget af en mangfoldighed af aktiviteter.
Jeg har valgt at lave et udendørs maleprojekt, sammen med nogle af ”mine ældste SFO-børn”.
Inden vi skulle i gang med denne opgave havde jeg, nogle dage forinden tilfældig hørt om den amerikanske maler Jackson Pollock (28.jan.1912 – 11.aug.1956). Jackson Pollock var en central figur i abstrakt ekspressionisme med sin action painting.

Definition af begreberne abstrakt ekspressionisme og action painting:

Citat: Abstrakt ekspressionisme, også omtalt som The New York School, var en kunstnerisk bevægelse, som dominerede amerikansk kunst i tiårene efter anden verdenskrig. Det var den første kunstretning i USA, som fik international betydning, og med den skete det endelige skift af centrum i kunstverdenen i 1900-tallet fra Paris til New York. (Kilde: wikipedia Jackson Pollock)

Action painting er en maleteknik, som er opstået i USA indenfor abstrakt ekspressionisme. De kunstnere, som anvender action painting, benytter alle hjælpemidler, som f.eks. store pensler og sprøjter, eller kaster malingen ud på lærredet. Til sidst kan de færdige billeder udsættes for voldsomme handlinger, idet kunstneren kan trampe på lærredet eller cykle hen over det (som Jackson Pollock gjorde). (Kilde: wikipedia Jackson Pollock)

Målet med denne aktivitet var, at børnene lærte noget om kunst fra nutiden – i dette tilfælde modern art, samt at se og male abstrakt og derved se nye ting i billederne, som man ikke planlagde. Udfordringerne bestod i, at børnene skulle give slip og bruge deres kroppe for at få malingen på et stort format (papir) og således fremstille ukontrollerede billeder, samt at nyde et øjebliks ”flow”. I denne aktivitet er arbejdsmetoden tilpasset anderledes (man sidder ikke ved et bord og tegner / maler), så motivationen var i højsædet og alle kunne være med. Ingen konkurrencekamp, om hvem tegner / maler de flotteste billeder.

Børnene fik lov til at splatte rundt med maling på et stort stykke papir.





En af drengene benyttede sig af en fluesmækker.



Og andre brugte pensler.



Her er nogle af de færdige billeder:









Som allerede nævnt kunne alle være med, derfor var succesoplevelsen også stort set sikret. Aktiviteten har styrket det sociale samvær i høj grad, fordi man ikke skal være dygtig til at tegne konkret. Selvom fordybelsesprocessen var kort, var den alligevel på den måde mulig for alle. Da børnene var færdige med deres billeder, betragtede vi dem. I fællesskab snakkede vi om billederne og opdagede en masse forskellige ting i billederne, hvor børnene var gode til at give hinanden hurtig og positiv feedback.

3 kommentarer:

  1. Helt vildt god aktivitet Ines.... spændende! Kunne jeg godt finde på at bruge senere hen.

    SvarSlet
  2. Jeg synes det er en fed ting du har engang med og deres billeder er rigtig flotte.Hvor har du fået den ide fra? Super Ines

    SvarSlet
  3. Fed idé og nogle virkelig flotte billeder de fik lavet.

    SvarSlet