I min anden praktikperiode (02.8.2010 – 31.1.2011) har jeg arbejdet i en SFO. Jeg havde mulighed for at udføre et natur-projekt, som forløb over to uger. Dette projekt var også udgangspunkt til min didaktiske opgave. Projektet handlede om at samle naturmaterialer i skoven, på SFO’ens område. Og senere på SFO’ens værksted, bygge sjove figurer af de indsamlede materialer.
Målet med projektet var, at børnene fik stimuleret deres sanser, fremmet deres grov og deres fin motorik og at styrke det sociale samvær, samt at børnene fik respekt for naturen og at de fik fremmet deres fantasi.
For at få gennemtænkt hele forløbet grundigt, med en faglig bag tanke, havde jeg benyttet mig af Hiim og Hippe modellen.
Sammen med børnene gik jeg ud i skoven (på SFO’ens område), for at finde naturmaterialer. Nogle af børnene løb ud i skoven og vupti sad de første oppe i træerne. Vi fik samlet mange forskellige materialer, som f.eks. grene, grankogler, blade, nogle få blomster og en gammel træstump.
Da vi var tilbage på værkstedet, havde vi lagt materialerne på bordet. De fleste indsamlede ting, som bøg, kastanjer, pil og hyben kendte børnene. Men resten? Dem prøvede vi at definere ved hjælp af en håndbog.
Børnene var ivrig i gang med at bygge og var fordybet i aktiviteten. Og de byggede fantasifulde figurer. En af drengene mente, hans figurer skulle ligne noget. Han byggede hele ”Simpson familien”.
Afsluttende lavede vi en udstilling, som var en stor succes for både børn og voksne.
søndag den 27. marts 2011
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar