onsdag den 16. september 2009

Min biotop

Det er min biotop, som jeg vil følge over de næste uger.
Her er de første billeder som jeg har taget af min biotop.Det er en blandet løvskov, som ikke ligger ret langt fra hvor jeg bor.











Det er den samme træstump, bare fra en anden side, hvor der nu er vokset svampe på.


Bladene af et bøgetræ
Almindelig bøg er et stort, løvfældende træ med en tæt krone.
Bøgen blomster kort efter løvspring tidligt i maj. Træet blomstrer først fra 40-50 års alderen, og selv da ikke hvert år. Bøg findes overalt i det vestlige Europa, hvor den indgår i blandede løvskove på næringsrig, veldrænet og kalkrig bund.



Ahorn kaldes også ær eller løn. Det er et stort, løvfældende træ. Ær spreder sig let med utallige frøplanter, og den bør ikke plantes, så den spreder sig ind i skoven.



Bregner er en gruppe af planter, som består af omkring 20.000 arter. En bregne er en karplante, som formerer sig ved hjælp af sporer. Sporerne dannes på overfladen af bregnebladene - normalt på undersiden. Bregner er flerårig og med tueformet vækst. Den bliver 25-120 cm høj, og den er ikke vintergrøn. Stilkene er gulbrunt-blegt gulskællede. Bladpladen er uden kirtler. Sekundærafsnit er tandede, med afrundet spids og svagt nedbøjet rand.




Skovsyre er en staude. Bladene er 3-koblet med hjerteformede småblade, sådan at det ligner et kløverblad. Deraf det andet, danske navn: Surkløver.
Småbladene er lysegrøn. Blomstringen sker i april-maj. I Danmark findes den over hele landet, omend mere spredt i Nord- og Vestjylland. Den foretrækker skyggede voksesteder med fugtig, let sur og ret næringsfattig jord.
Skovsyre er spiselig og smager friskt og syrligt, og det frister til at bruge hele planter til såvel salater som anden madlavning, men det er vigtigt at huske på, at planten indeholder giftig oxalsyre. (Kilde wikipedia)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar